WSTĘP
„Powiśle” to dzieło Aleksandra
Gierymskiego, które powstało w 1883 roku, a więc w epoce pozytywizmu.
Tytuł informuje o temacie obrazu, którym jest scena z życia codziennego
mieszkańców najbiedniejszej warszawskiej dzielnicy – Powiśla.
OPIS
OBRAZU
Aleksander Gierymski w niezwykle
realistyczny i szczegółowy sposób ukazał krajobraz ówczesnej Warszawy, a także
zdołał uchwycić moment z codziennego, zwykłego życia ubogich mieszkańców
Powiśla. Na pierwszym planie znajdują się biedni, skromnie ubrani ludzie trudniący się rybołówstwem. Mężczyzna w
białej koszuli trzyma w ręce wędkę i
łowi ryby, jedna z kobiet czerpie wodę z rzeki, natomiast w dalszej części
obrazu znajdują się ludzie, którzy odpoczywają i spacerują bądź też zajmują się
wypełnianiem swoich codziennych obowiązków. Na drugim planie dostrzec można
drewniane łodzie, chaty i chaotycznie rozmieszczone budynki. Kolorystyka dzieła
jest stonowana i przygaszona, dominują barwy ciemne, brunatne i szare.
INTERPRETACJA
OBRAZU
Artysta przedstawił na swoim obrazie
krajobraz Powiśla i scenę z życia codziennego mieszkańców tej dzielnicy bez
upiększania i idealizacji. Zwraca w ten sposób uwagę na trudne warunki życia
ubogich warszawiaków, ich ciężką pracę, obowiązki. Zastosowana kolorystyka
pogłębia przygnębiający, ponury i pesymistyczny nastrój dzieła.
OBRAZ
WARSZAWY W „LALCE” I NA OBRAZIE ALEKSANDRA GIERYMSKIEGO – PORÓWNANIE
Życie codzienne mieszkańców Powiśla
zostało również ukazane w powieści Bolesława Prusa „Lalka”. Ubogą dzielnicę
Warszawy poznajemy dzięki spacerowi Stanisława Wokulskiego. Główny bohater
dostrzega ubóstwo, nędzę, brzydotę, trudne warunki życia mieszkańców i nękające
ich choroby. Zwraca uwagę na piętrzące się góry śmieci w pobliżu zbiorników
wodnych, które są źródłem poważnych chorób i cierpienia. Symbolem ciężkiego
losu mieszkańców Powiśla są zwłaszcza chorzy, zaniedbani ludzie – trędowata kobieta
i mężczyzna bez nosa. Widok ogromu cierpienia i niewyobrażalnie trudnych
warunków życiowych skłania Wokulskiego do refleksji dotyczących ogromnych
różnic społecznych i niesprawiedliwości.
Aleksander Gierymski i Bolesław Prus w
podobny sposób ukazali obraz Warszawy w swoich dziełach. Zarówno powieść,
jak i dzieło sztuki zwracają uwagę na biedę, nędzę i trudności, z jakimi
zmagają się najubożsi mieszkańcy miasta. Opis Powiśla w „Lalce” jest zdecydowanie bardziej wstrząsający,
drastyczny i naturalistyczny, wzbudza przerażenie, smutek i współczucie
odbiorców.
KONTEKST
– OBRAZ WARSZAWY W „LUDZIACH BEZDOMNYCH” STEFANA ŻEROMSKIEGO
Na trudną sytuację mieszkańców Warszawy zwrócił
uwagę Stefan Żeromski w powieści „Ludzie bezdomni”. Główny bohater utworu,
doktor Tomasz Judym, obserwuje realia życia w biednych warszawskich dzielnicach
podczas spaceru. Judym przechadza się ulicą Krochmalną, a także ulicą Ciepłą,
na której się wychowywał. Bohater jest wstrząśnięty widokiem zaniedbanych
sklepów i domów, niezwykle brudnych, zaniedbanych chodników, a przede
wszystkim mieszkających tu ludzi – ubogich, brudnych, zaniedbanych, chorych,
ubranych w łachmany. Uderza go brak higieny mieszkańców i nędza robotników,
sprzedawców, kramarzy. Obraz Warszawy w powieści Stefana Żeromskiego jest
jeszcze bardziej wstrząsający niż w powieści Bolesława Prusa. Miejsce opisane w
„Ludziach bezdomnych” wzbudza odrazę, strach i przerażenie.
PODSUMOWANIE
Zarówno obraz Aleksandra Gierymskiego,
jak i przywołane utwory literackie ukazują Warszawę w realistyczny, niemal
naturalistyczny sposób. Dzieło Gierymskiego jest przygnębiające, smutne i
jednocześnie spokojne, natomiast obraz Warszawy w „Lalce” i „Ludziach
bezdomnych” jest niezwykle wstrząsający, budzący strach, odrazę i współczucie
odbiorców.
na początku powinno być 1883 rok :D polecam :D
OdpowiedzUsuńrzeczywiście jest błąd, już poprawiam, dzięki ;)
Usuńsuper :)
OdpowiedzUsuńaaaa dziekujeee, świetne
OdpowiedzUsuńuga buga thx
OdpowiedzUsuńbuga uga
Usuń