„Pan Tadeusz” to epopeja narodowa
autorstwa Adama Mickiewicza, stanowiąca jedno z najwybitniejszych dzieł epoki
romantyzmu, doceniane również współcześnie. Utwór powstawał w latach 1832-1834,
kiedy to Mickiewicz przebywał na emigracji w Paryżu. Pobyt z dala od ojczyzny
wywoływał u niego przepełnione tęsknotą i nostalgią wspomnienia „kraju lat
dziecinnych” – obrazy ukochanej, ojczystej ziemi, ciągle żywych w jego pamięci.
Praca nad utworem umożliwiała mu ucieczkę od otaczającej rzeczywistości,
przywoływanie wizji idealnej krainy dzieciństwa oraz ponowne przeżywanie chwil,
które już nigdy nie powrócą.
Bogaty w szczegóły, barwny opis „kraju
lat dziecinnych” został ukazany w Epilogu. Autor zestawia na zasadzie kontrastu
dwa odmienne światy. Pierwszym z nich jest Paryż, stanowiący „świat
nieproszonych gości”, gdzie emigranci czują się osamotnieni, wyobcowani,
przeżywają ból i tęsknotę. W opozycji do obczyzny przedstawiona została ziemia
ojczysta: kraina wiecznej szczęśliwości, spokoju i bezpieczeństwa, doskonała
pod każdym względem. Mickiewicz ukazuje ojczyznę w czasach jej świetności.
Dokonuje jej idealizacji, a nawet sakralizacji poprzez określenie jej mianem „świętej
i czystej”. Autor stwierdza również, że w kraju lat dziecinnych” panowało
wieczne szczęście i radość, nie istniały problemy, przeszkody, przeciwności losu,
nie było miejsca na smutek i łzy. Ponadto Mickiewicz z rozrzewnieniem
wspomina łąki, potężną koronę lipy, kwiaty, strumienie, dzięki czemu podkreśla
ogromną rolę natury w życiu człowieka i jedność pomiędzy ludźmi a przyrodą.
Zwraca również uwagę na to, że każdy zakątek ojczystej ziemi należał do jej
mieszkańców, był dobrze przez nich poznany, oswojony i pokochany. „Kraj lat
dziecinnych” to jednak nie tylko
przyroda, lecz także ludzie. Według poety wszyscy tworzyli wspólnotę, pośród
której panowała miłość, przyjaźń i zgoda. Autor zwraca również uwagę na
niezwykłą więź między członkami wspólnoty. W ojczystym kraju żaden człowiek nie
odchodzi w zapomnieniu, gdyż nawet po śmierci trwa w pamięci bliskich i
sąsiadów. Słudzy są przywiązani do swych panów, a małżonki do swych mężów. Nawet po psie ludzie potrafili
płakać „szczerze i dłużej niż lud po bohaterze”. Nie istniały zdrady i kłótnie,
lecz panowała powszechna zgoda, jedność i przyjaźń.
Wspomnienia Mickiewicza związane z
ojczyzną zostały zawarte nie tylko w Epilogu, lecz w całym poemacie. Istotnym
fragmentem odnoszącym się do wizji „kraju lat dziecinnych” jest opis dworu
znajdujący się w Księdze I. Autor dokonuje w niej idealizacji Soplicowa,
wykorzystując w tym celu motyw arkadyjski. Dzięki malowniczym i bogatym w
szczegóły opisom pejzaży i dworku można wyciągnąć wniosek, że w ojczyźnie
panował dostatek, dobrobyt, ład, porządek, harmonia. Soplicowo symbolizuje oazę
spokoju i bezpieczeństwa, krainę „mlekiem i miodem płynącą”, a także ostoję
polskości, tradycji i patriotycznych wartości. Dowodami na ważną rolę, jaką
odgrywały przywiązanie do tradycji oraz patriotyzm w życiu mieszkańców, są
elementy wystroju dworku, takie jak stary, kurantowy zegar, z którego
wydobywała się melodia „Mazurka Dąbrowskiego” oraz portrety polskich bohaterów
narodowych wiszące na ścianach (Rejtan, Kościuszko, Jasiński, Korsak). Symbolem
patriotyzmu w utworze jest także polonez, świadczący o przynależności do narodu
i będący początkiem ważnych, dziejowych zmian, a także koncert Jankiela, w
którym słuchacze odnajdowali obraz historii ostatnich lat: rzeź Pragi,
uchwalenie Konstytucji 3 maja, utworzenie Legionów Polskich. Umacnianiu
tożsamości narodowej i poszanowaniu tradycji służyły również zasady dobrego
wychowania panujące w domu Sędziego, jak choćby odpowiednie zachowanie przy
stole, gościnność, okazywanie szacunku kobietom i osobom starszym. Autor zwraca
również uwagę na jedność, solidarność i znaczenie więzi rodzinnych w życiu
mieszkańców. Mimo że nie byli pozbawieni wad i dochodziło między nimi do
sporów, to potrafili zjednoczyć się w
obliczu zagrożenia i przebaczyć dawne urazy – potwierdza to zażegnanie sporu o
zamek i połączenie sił przeciwko Rosjanom, a także pojednanie między Jackiem
Soplicą i Gerwazym.
„Pan Tadeusz” to wybitna i wyjątkowa
epopeja narodowa, która ukazuje wyidealizowany, nacechowany emocjonalnie obraz
ojczyzny doskonałej pod każdym względem, zachwycającej swym pięknem i
napełniającej serca miłością i radością. Mimo że szczęśliwe chwile dzieciństwa
nigdy nie powróciły w życiu Mickiewicza, to przywołanie wspomnień dawnych
czasów przez autora z pewnością dodały otuchy emigrantom i rozbudziły w
ich sercach nadzieję.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz